چند درصد سبد دارایی را به ارز دیجیتال بدهیم؟

تحلیلگران به سرمایه‌گذاران توصیه کنند تنها ۵‌‌‌درصد از سبد دارایی خود را به ارزهای دیجیتالی اختصاص دهند و نگاهی بلندمدت داشته باشند. به باور برخی تحلیلگران، در بلندمدت قیمت بیت‌کوین به ارقام بی‌‌‌سابقه جدید خواهد رسید؛ اما مشخص نیست که چه وقت چنین خواهد شد. این تحلیلگران می‌گویند همواره کاهش قیمت‌ها مقدمه ثبت رکورد جدید بوده است. این دیدگاه درباره اتریوم هم مطرح است.

رایان هار در مجله تایم می‌نویسد: در ماه‌‌‌های اخیر نوسان قیمت بیت‌کوین و اتریوم زیاد نبوده و عملکرد بازار نسبت به ابتدای سال‌جاری میلادی بسیار منفی است. با توجه به تحولات اخیر در بازار دارایی‌‌‌های رمزنگاری‌شده، پیش‌بینی تحولات آینده بسیار دشوار است؛ اما برخی کارشناسان معتقدند، قیمت‌ها قبل از بالا رفتن کاهش خواهند یافت. در نوامبر سال گذشته قیمت بیت‌کوین و اتریوم که بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتالی جهان هستند به اوج تاریخی خود رسید و از آن پس شاهد کاهش شدید قیمت‌ها هستیم.

برخی تحلیلگران معتقدند، علاقه سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتالی زیاد است؛ اما عواملی نظیر ورشکستگی صرافی اف‌‌‌تی‌‌‌ایکس، پیش‌بینی اعمال مقررات محدودکننده برای این صنعت در سال جدید میلادی، احتمال رخ‌دادن حوادثی نظیر ورشکستگی صرافی‌‌‌های بزرگ و ریسک‌‌‌های فراگیر که از همان ابتدا در این بازار وجود داشته، سبب شده است تا سرمایه‌گذاران نسبت به حضور در این بازار تردید داشته باشند.

نکته‌ای که تحلیلگران خوش‌بین به آن اشاره می‌کنند این است که صنعت دارایی‌‌‌های دیجیتالی، صنعتی نوپاست، به همین دلیل ریسک آن زیاد است. همچنین، پیش‌بینی آینده این صنعت آسان نیست؛ اما به‌تدریج این بازار تکامل پیدا خواهد کرد و نقایص آن رفع خواهد شد. سرمایه‌گذاران همواره به موضوعات مختلف فکر می‌کنند و نخستین موضوع مهم که ذهن آنها را به خود مشغول کرده، مقررات است. قانون‌گذاران در آمریکا و دیگر کشورها تلاش می‌کنند مقرراتی برای این محیط تدوین کنند، به‌طوری که سرمایه‌گذاران با امنیت در آن فعالیت کنند و از جذابیت این ابزار برای فعالیت‌‌‌های غیرقانونی کاسته شود.

طی ماه مه شاهد از میان رفتن ترالونا بودیم و علاقه مقامات آمریکایی به تدوین قوانین برای استیبل‌کوین‌‌‌ها افزایش یافته است. از همان ماه می، قیمت ارزهای دیجیتالی به‌سرعت کاهش یافته است و بسیاری از سرمایه‌گذاران دچار زیان شدید شده‌اند. از دید تحلیلگران، این وضعیت‌‌‌ها نباید تکرار شود. بنابراین ضروری است مقررات لازم تدوین شود تا امنیت سرمایه‌گذاران حفظ شود. افزایش امنیت به نفع سرمایه‌گذاران خواهد بود.

دومین موضوع، پذیرش فراگیرتر ارزهای دیجیتالی از سوی نهادهاست. برخی شرکت‌های بزرگ که در صنایع گوناگون فعالیت می‌کنند، به ارزهای دیجیتالی علاقه نشان داده‌‌‌ و حتی در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌‌‌اند. توجه شرکت‌های بزرگ به ارزهای دیجیتالی عاملی مثبت محسوب می‌شود و برخی تحلیلگران معتقدند بر میزان پذیرش این ارزها افزوده خواهد شد. شرکت‌هایی نظیر آمازون و پی‌پال تلاش می‌کنند بر تنوع خدمات خود بیفزایند و وقتی شرکتی مثلا آمازون، ارز دیجیتالی قبول می‌کند، این اقدام واکنش زنجیره‌‌‌ای به وجود می‌‌‌آورد و زمینه را برای پذیرش ارزهای دیجیتالی از سوی دیگر شرکت‌ها فراهم می‌کند.

این پرسش مطرح است که سرنوشت بیت‌کوین چه خواهد شد؟ این سوال بسیار مهم است؛ زیرا تحولات در قیمت بیت‌کوین معیاری از تحولات کل بازار ارزهای دیجیتالی است. سال گذشته وضعیت بازار ارزهای یادشده خوب بود و قیمت‌ها در ماه نوامبر به اوج رسید. طی سال‌جاری مجموعه‌‌‌ای از عوامل سبب کاهش شدید قیمت‌ها شده است. هراس درباره رخ‌دادن رکود در اقتصادهای بزرگ، نرخ‌های بالای تورم، کاهش نقدینگی در اقتصاد، بی‌‌‌ثباتی بورس‌‌‌ها و ابهام درباره سیاست‌‌‌های پولی بانک‌های مرکزی به‌ویژه بانک مرکزی آمریکا در کنار تحولات اخیر یعنی ورشکستگی صرافی‌‌‌های بزرگ عوامل کاهش جذابیت دارایی‌‌‌های دیجیتالی هستند.

بی‌‌‌ثباتی قیمت‌ها سبب شده است تا تحلیلگران به سرمایه‌گذاران توصیه کنند تنها ۵‌‌‌درصد از سبد دارایی خود را به ارزهای دیجیتالی اختصاص دهند و نگاهی بلندمدت داشته باشند. به باور برخی تحلیلگران، در بلندمدت قیمت بیت‌کوین به ارقام بی‌‌‌سابقه جدید خواهد رسید؛ اما مشخص نیست که چه وقت چنین خواهد شد. این تحلیلگران می‌گویند همواره کاهش قیمت‌ها مقدمه ثبت رکورد جدید بوده است. این دیدگاه درباره اتریوم هم مطرح است. قیمت اتریوم در سال ۲۰۱۵ یعنی آغاز پیدایش این ارز، ۳/ ۰دلار بود اما در نوامبر سال گذشته به ۴۸۰۰دلار رسید. برخی تحلیلگران معتقدند قیمت اتریوم ظرفیت ثبت رکوردهای جدید را دارد. اما نباید فراموش کرد که بازار دارایی‌‌‌های دیجیتالی همواره بسیار پرریسک و بی‌‌‌ثبات است.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا