پرش سود اقتصادنوین در بهار 1402

بانک اقتصادنوین با مدیرعاملی علیرضا بلگوری در بهار امسال با پرش 168 درصدی سود مواجه شده و به ازای هر سهم 576 ریال سود ساخته است. دلیل این جهش سود چیست و آیا امسال این بانک سود بیشتر از سال گذشته را ثبت خواهد کرد؟

به گزارش دنیای بانک، نخستین بانک خصوصی ایران در بهار امسال بالغ بر 17 هزار و 534 میلیارد و 759 میلیون ریال سود ساخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 168 درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب سود خالص هر سهم ونوین که در بهار پارسال 215 ریال بود در بهار امسال به 576 ریال رسیده که انتظار می‌رود این بانک با سرمایه ثبت شده 30 هزار و 425 میلیارد و 734 میلیون ریالی بتواند در فصل‌های بعد به روند سودسازی خود ادامه دهد.

خالص درآمد ونوین از محل تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها در بهار امسال رشدی 113 درصدی داشته و به رقم 18 هزار و 477 میلیارد و 574 میلیون ریال رسیده و نکته مهم دیگر جهش 145 درصدی خالص درآمد کارمزد بانک اقتصاد نوین است که باعث شده تا این درآمد خالص در فصل بهار امسال به رقم 14 هزار و 997 میلیارد و 314 میلیون ریال برسد.

نتیجه اینکه درآمدهای عملیاتی ونوین از محل عملیات بانکی و سرمایه‌گذاری با 130 درصد رشد مواجه شده و به رقم 33 هزار و 408 میلیارد و 991 میلیون ریال رسیده است. این بانک در 3 ماهه نخست امسال با رشد 34 درصدی هزینه‌های اداری و عمومی مواجه شده و در عین حال هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول بانک هم رشدی 4347 درصدی را تجربه کرده است.

بررسی ترازنامه بانک اقتصادنوین بیانگر رشد 11 درصدی جمع دارایی‌ها و رشد 39 درصدی سود انباشته است.

  • شفاف‌سازی ونوین از راز جهش سود

بانک اقتصادنوین در اطلاعیه‌ای رسمی دلیل رشد 168 درصدی سود بانک در بهار امسال را ناشی از رشد 145 درصدی درآمد از محل تسهیلات، افزایش 141 درصدی درآمد کارمزد و رشد 10 درصدی درآمد سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی اعلام کرده است. از سوی دیگر، هزینه سود سپرده‌های بانک در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 12 درصد رشد کرده است.

بر اساس گزارش مدیران بانک، افزایش درآمد تسهیلات پرداختی عمدتا ناشی از رشد 24 درصدی مانده تسهیلات پرداخت شده و افزایش میانگین تسهیلات و وصول مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول در پایان خرداد 1402 بوده و افزون بر اینکه بر اساس مصوبه بانک مرکزی، نرخ تسهیلات هم از 18 درصد به 23 درصد افزایش یافته است.

این بانک دلیل افزایش درآمد کارمزدها را ناشی از افزایش حجم ضمانت‌نامه‌های صادره ریالی و حجم تسهیلات قرض‌الحسنه، عملیات ارزی، خدمات بانکداری الکترونیکی اعلام و تاکید کرده که افزایش درآمد سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی هم به دلیل افزایش میانگین اوراق مالی اسلامی، (مرابحه دولتی، به منظور اجرای تکالیف بانک بر اساس مصوبه بانک مرکزی بوده که تاکید دارد حداقل 3 درصد از مانده سپرده‌های بانک باید به صورت اوراق مالی اسلامی باشد.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا