نگران افزایش نقدینگی نباشید

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک،بر اساس قانون، بانک مرکزی ۱۳ درصد منابع سپرده‌گذاری شده در بانک‌ها را نزد خود نگه می‌دارد. این سپرده قانونی برای روز مبادا ذخیره شده است، اما بر اساس بسته اقتصادی جدید دولت قرار است این نرخ تا ۱۰ درصد به صورت شناور کاهش یابد.

به صورت طبیعی این اقدام رقم قابل توجهی را به بانک‌‌ها تزریق خواهد کرد و این مبالغ قرار است به صورت تسهیلات در اختیار مردم قرار بگیرد. در حالی که نقدینگی بیش از ۸۳۰ هزار میلیارد تومانی کنونی نگرانی بسیاری از کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید که افزایش نقدینگی ناشی از آزاد کردن سپرده قانونی بانک‌ها نگران کننده نیست.

ولی الله سیف در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا که پیش بینی شما از میزان منابعی که قرار است در اثر این اقدام آزاد شود چقدر است،‌ گفت: ما قرار است طی دوره‌های سه ماهه وضعیت انضباط پولی بانک‌ها را بررسی کرده و بر اساس آن برآورد، بخشی از منابع بانک‌ها نزد بانک مرکزی را آزاد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر برآورد مشخصی از این منابع وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان عدد مشخصی برای میزان منابعی که قرار است آزاد شود اعلام کرد.وی در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است افزایش نقدینگی از این طریق نگران کننده نباشد، گفت: پیش از این هم منتقدان نسبت به افزایش رقم نقدینگی به ما خرده گرفته‌اند، این در حالی است که بخش قابل توجهی از افزایش نقدینگی ناشی از سامان دادن موسسات غیرمجاز و وارد کردن اطلاعات آنها در سامانه‌های بانک مرکزی بود.

به گفته او، در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولیدات داخلی در انبارها مانده و تزریق نقدینگی، برای خریدن این محصولات است،‌ بنابراین افزایش تقاضا در شرایطی رخ می‌دهد که افزایش عرضه پیش از این وجود داشته و به همین دلیل ورود نقدینگی جدید به بازار موجب تورم نخواهد شد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا