صورتهای مالی مطلوب در بانک توسعه صادرات

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، در این نشست،گزارش بانک توسعه صادرات از سوی حسابرسان قانونی مطلوب ارزیابی شد. با توجه به مطلوب بودن این گزارش، صورت‌های مالی سال ۱۳۹۴ مورد تصویب اعضای مجمع عمومی قرار گرفت.

نظر مقبول یا مطلوب در مواقعی صادر می شود که حسابرس به این نتیجه برسد که صورتهای مالی از تمام جنبه های بااهمیت طبق استانداردهای حسابداری تهیه شده است و محدویت رفع نشده ای در دامنه رسیدگی ها وجود ندارد.
 
بنابر گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ، در بند مربوط به اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی این بانک آمده است: به نظر این سازمان صورتهای مالی یاد شده ، وضعیت مالی گروه و بانک توسعه صادرات ایران در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۴ و عملکرد مالی و جریانهای نقدی گروه و بانک را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور از تمام جنبه های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب نشان می دهد.
 
در نشست اعضای مجمع این بانک که با تبریک تصویب صورت های مالی به مدیریت عامل همراه بود ، این اعضا بر شفافیت لازم صورت های مالی بانک تاکید کردند.
 
همچنین اعضای مجمع با تاکید بر اینکه بانک توسعه صادرات اولین بانک در مجموعه بانک های دولتی است که دارای صورت های مالی مطلوب و شفاف بوده است ابراز امیدواری کردند شیوه عملکرد مناسب در حوزه ارائه گزارشهای مالی CLEAN از سوی بانک توسعه صادرات، در بانک 
های دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد.
 
بانک توسعه صادرات با بهره مندی از نزدیک به یکهزار و ۱۴۰ نفر نیروی انسانی با ۸۲ درصد تحصیلات لیسانس به بالا ، جزو معدود بانک هایی است که با عدم اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، فاقد بدهی از این نوع است.
 
این بانک با استفاده از ۴۳ شعبه در سراسر کشور درحالی موفق به دریافت گزارش مقبول حسابرس و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۴ شد که از سال ۸۶ تاکنون موفق به افزایش سرمایه از منابع دولتی نشده است.
 
رسالت بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگزیم بانک کشور، با توجه به اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی کمک به توسعه صادرات غیر‌نفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با سایر کشورهاست.

* راهبری صفر تا صد پتروشیمی کردستان در بانک توسعه صادرات
 

بانک توسعه صادرات یکی از پشتوانه های تامین مالی پروژه پتروشیمی کردستان به عنوان بزرگترین طرح های ملی پتروشیمی به شمار می آید.
 
رضا ساعدی فر، مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات گفت: مجموعه شرکت های پتروشیمی و پلیمر کرمانشاه با حدود ۵۰۰ میلیون دلار صادرات سالانه از مشتریان قدیمی بانک به حساب می آیند که بازارهای اصلی آنها در منطقه عراق، ترکیه و هند است.
 
وی افزود: پتروشیمی کرمانشاه جزو اولین واحدهای خط لوله اتیلن غرب است که نقش بسزایی در تولید، صادرات و اشتغالزایی منطقه دارد. در سالهای گذشته تامین مالی این طرح از طریق صندوق توسعه ملی دنبال می شد که با وقفه مواجه شد و در حال حاضر مجدداً تامین مالی آن از طریق بانک توسعه صادرات با استفاده از منابع صندوق در حال پیگیری است. البته تسهیلات سرمایه در گردش پتروشیمی کرمانشاه در حال حاضر از بانک تامین می شود.

*ظرفیت سنجی تامین مالی در صنایع پایین دستی پتروشیمی

رئیس اداره صادرات کالا در بانک توسعه صادرات نیز در این باره افزود: در بازدیدهایی که از طرح ها پتروشیمی منطقه داشتیم، ظرفیت سنجی برای تامین مالی صنایع پایین دستی پتروشیمی توسط بانک توسعه صادرات مورد بررسی قرار گرفت.
 

سید حسن حسینیان گفت: صنایع پایین دستی پتروشیمی با تولید ارزش افزوده بالا امکان تکمیل زنجیره ارزش در کشور را فراهم می کنند و سودی که نصیب خارجی ها می شود را به داخل کشور می آورند.
 
وی ادامه داد: پتروشیمی کردستان که در روز دوم سفر مدیران مورد بازدید قرار گرفت، طرح بزرگ و قابل اهمیتی است که علاوه بر منافع ملی و کشوری، سهم زیادی از اشتغال در استان را پوشش خواهد داد و همچنین ظرفیت خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه فراهم می کند.

*بانک توسعه صادرات، راهبر سندیکای پتروشیمی کردستان

رئیس گروه کارشناسی نفت و پتروشیمی بانک توسعه صادرات نیز در ادامه تشریح کرد: پتروشیمی کردستان اولین پروژه ای است که بانک بصورت سندیکایی وارد تامین مالی آن شد. دو بخش ارزی و ریالی در این فرایند وجود دارد.
 

رضا رضایی هم گفت: در بخش ارزی پروژه بانک توسعه صادرات با مشارکت بانک تجارت و ملت تامین مالی این طرح را بر عهده دارند. بانک توسعه صادرات بخش اعظم هزینه ارزی طرح معادل ۱۱۰ میلیون یورو را در این بخش تامین مالی کرده است، بانک تجارت ۷۸ میلیون یورو و بانک ملت نیز ۲۷ میلیون یورو مشارکت داشته اند.
 
کارشناس اعتباری بانک توسعه صادرات تاکید کرد: در دو بخش ارزی و ریالی، بانک توسعه صادرات راهبر سندیکای تامین مالی پروژه بوده است و از صفر تا صد پروژه را در تمامی مراحل رصد کرده است. این بانک نظارت و اجرای تامین مالی، گشایش اعتبارها و پشتیبانی اصلی طرح در مسیر اجرا را به عهده داشته است.
 
رضایی افزود: طرح پتروشیمی کردستان از مردادماه ۸۹ کلید خورد و در حال حاضر حدود ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پروژه کردستان به امید خدا در بهمن ماه به بهره برداری می رسد.
 
وی بیان کرد: خط اتیلن غرب از پتروشیمی کاویان تا پتروشیمی مهاباد حدود ۲۲۰۰ کیلومتر است. پتروشیمی کردستان به عنوان یکی از طرح های این خط بعد از تکمیل نهایی ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک برای این خط تامین خواهد کرد. لازم به ذکر است پلی اتیلن سبک محصول رده بالای جهانی است که فرایند تولید آن از پلی اتیلن سنگین پیچیده تر است و کاربردهای بیشتری دارد. همچنین قیمت و تقاضای پلی اتیلن سبک در بازار جهانی بیشتر است.
 
کارشناس اعتباری طرح افزود: خط اتیلن غرب در راستای محرومیت زدایی، ایجاد اشتغال و توزیع عادلانه درآمد در مناطق غرب و شمال غرب کشور ایجاد شد. احداث این طرح ریسک سرمایه گذاری را در سطح کشور توزیع می کند، خطر امنیتی مناطق را کاهش میدهد و اشتغال و رفاه حاصل از طرح ها را در سطح کشور توزیع می کند.
 
وی گفت: پیش بینی می شود خط اتیلن غرب بعد از تکمیل طرح های در دست اجرای آن ۲ میلیارد دلار صادرات داشته باشد.
 
رضایی افزود: پتروشیمی کردستان در این میان ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال فروش خواهد داشت و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ شغل را بطور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
 
بنابر گزارش اگزیم نیوز، نگاه بانک توسعه صادرات بعنوان تنها بانک تخصصی حامی صادرات در کشور به صنایع پتروشیمی با توجه به ارزآوری مستقیم آن و تولید بیش از نیاز داخلی به منظور صادرات این محصولات متفاوت است چرا که مزیت های نسبی و رقابتی خاص این صنایع می تواند سهم خوبی را در این حوزه از آن کشور کند. بانک توسعه صادرات با درک صحیحی از پتانسیل ها که مزیت هایی چون خوراک ارزان،موقعیت خاص جغرافیایی کشور ، نیروی انسانی متخصص و دانش فنی آن را دوچندان می سازد، با جذب مشتریان این بخش از صنایع کشور در جهت توسعه این صنعت عظیم و رو به رشد گام بر می دارد.
 
از آنجایی که صنایع پتروشیمی دارای ارزش افزوده بالایی در بخش های سرمایه و اشتغال هستند، این بانک با اهتمام به تامین مالی این پروژه ها ضمن توجه به صنایع بالادستی این صنعت به صنایع پایین دستی نیز توجه ویژه ای دارد.
 
بررسی ها نشان می دهد از مجموع پروژه های تامین مالی شده توسط بانک توسعه صادرات حدود ۲۰ درصد توسعه ای و ۸۰ درصد ایجادی هستند. بانک توسعه صادرات درارائه تسهیلات به صنایع پتروشیمی بالغ بر ۷۵ درصد سرمایه طرحهای مصوب را تامین مالی می کند. روشهای تامین مالی صادرات این صنایع در بانک در قالب عقود اسلامی است و به شیوه های کوتاه مدت و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی انجام می پذیرد.
 
سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن در پتروشیمی کردستان تولید می شود. پتروشیمی کردستان در شش کیلومتری شهر سنندج و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار احداث شده است. کل اعتبارات ارزی پروژه به مبلغ ۲۱۵ میلیون یورو است که بانک توسعه صادرات ۱۱۰ میلیون یورو از آن را تامین مالی کرده و مابقی این رقم با مشارکت بانک های ملت و تجارت تامین شده است.

* نجات اقتصاد در گرو تلاش بخش خصوصی است

رئیس بانک توسعه صادرات استان اصفهان در هفدهمین جلسه کمیته توسعه صادرات و کمیته بررسی مزیت های سرمایه گذاری اتاق بازرگانی این استان گفت: نجات کشور در حوزه اقتصاد در گرو تلاش بخش خصوصی است.
 

نیما بزرگمهر با بیان اینکه دغدغه بانک توسعه صادرات کمک به رشد و توسعه کشور است، تصریح کرد: این بانک درنظر دارد با کمک به صادرات به خصوص صادرات بخش خصوصی سبب حرکت چرخ های اقتصادی و رونق اقتصاد کشور شود.
 
بانک توسعه صادرات نگاه ویژه ای به تمام اتاق های بازرگانی استانها در سراسر کشور دارد.
 
رئیس بانک توسعه صادرات استان اصفهان با اشاره به اینکه تحریم ها معضلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرد، گفت: بانک توسعه صادرات از هر تلاشی دریغ نمی کند و آمادگی دارد پیشنهادات موجود را عملی و از ظرفیت های استان اصفهان نهایت استفاده را ببرد.
 
وی به ظرفیت های صادراتی اصفهان در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت : در بخش توریسم و گردشگری تفاهمات و موافقت نامه های بسیاری از سوی این بانک انجام شده است.
 
بزرگمهر با بیان اینکه بانک توسعه صادرات نخستین بانک تخصصی صادرات و واردات ایران بعد از انقلاب است، تاکید کرد: رسالت این بانک کمک به رشده و توسعه صادرات کشور است.

* اتصال بانک توسعه صادرات به شبکه سوئیفت

به گفته وی، توسعه کمی و کیفی صادرات غیرنفتی، اعطای تسهیلات کوتاه مدت، ارتقا وضعیت رقابتی کالاهای ایرانی، ارائه تسهیلات در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی و … از جمله اهداف شکل گیری این بانک است.
 

رئیس بانک توسعه صادرات استان اصفهان با تاکید بر اینکه بانک توسعه صاردات به شبکه سوئیفت متصل است، افزود: علاوه بر این مطابق دستور بانک مرکزی نرخ سود این بانک برابر با بانک های دولتی است و و معادل ۱۸ درصد است اما با توجه به اهمیت صادرات در شرایط خاص نرخ سود را تا ۲ درصد دیگر کاهش می دهیم.
 
وی تصریح کرد: بعد از برجام گشایش های خوبی در سیستم بانکی انجام شد و با راه اندازی سوئیفت روابط بانکی ما دوباره احیا شد.
 
به گفته بزرگمهر، هزینه های نقل و انتقال پول در صادرات از طریق شبکه سوئیفت برای صادرکنندگان کاهش می یابد و به دنبال آن طی چند ماه اخیر شاهد خرید ارز حاصل از صادرات مشتریان بودیم و در بحث انتقال ارز برای صادرکنندگان زمینه های لازم فراهم شده است.

* ارتباط با بیش ۱۰۰ کشور در حوزه روابط بین بانکی

وی افزود: بانک توسعه صادرات در بحث روابط بانکی با بیش از ۱۰۰ کشور همچون کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و … در ارتباط است.
رئیس بانک توسعه صادرات استان اصفهان در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری بر این مهم، گفت: بانک توسعه صادرات در این راستا به دنبال حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط است.
 

بزرگمهر با بیان اینکه این بانک اقدام به تاسیس شرکت مدیریت صادرات کرده است، تصریح کرد: این شرکت در راستای بازاریابی و رقابت پذیری کالاهای داخلی جهت صادرات فعالیت می کند./ خبرگزاری صدا و سیما
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا