شرایط خرید سابقه بیمه سربازی + نحوه پرداخت آن

سوالی که برای آقایان در هر سنی مطرح می‌شود این است که آیا امکان خرید بیمه سربازی وجود دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است و افراد در‌صورت احراز شرایط مورد‌نیاز، منعی برای خرید بیمه سربازی خود نخواهند داشت. از آن‌جا‌که در دو سال خدمت سربازی، فرصت انجام کاری غیر از حضور در پادگان وجود ندارد؛ این امتیاز در نظر گرفته شده است تا سربازها بتوانند بیمه سربازی را به سنوات کاری‌شان اضافه کنند. ما در ادامه این مقاله کلیه شرایط خرید سابقه بیمه سربازی را ذکر کرده‌ایم. اگر جزو این دسته افراد هستید و قصد خرید بیمه سربازی را دارید، مطالعه این مطلب برای‌ شما واجب خواهد بود.

ارائه کارت پایان خدمت؛ یکی از شرایط اصلی خرید بیمه خدمت سربازی

سازمان وظیفه عمومی و سازمان تامین اجتماعی برای خرید بیمه سربازی شروطی را تعیین کرده‌ که یکی از مهم‌ترین آن‌ها داشتن کارت پایان خدمت است. در واقع شما برای خرید سابقه بیمه سربازی باید کارت پایان خدمت را به سازمان بیمه تامین اجتماعی ارائه دهید. کارت پایان خدمت افراد زیر ۵۰ سال باید به‌صورت الکترونیکی (هوشمند) باشد. در‌صورتی‌که کارت پایان خدمت شما مفقود شده یا در دسترس نباشد؛ باید از اصل گواهی انجام خدمت سربازی استفاده کنید.

طبق قانون افرادی که از خدمت سربازی معاف شده‌اند، امکان خرید بیمه سربازی تامین اجتماعی را ندارند. از‌این‌رو امکان خرید بیمه سربازی با کارت معافیت امکان‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر برخی افراد به دلایل مختلفی، کمتر از ۲۴ ماه خدمت کرده‌اند؛ به این دسته از افراد فقط به تعداد روزهای خدمت سربازی، سابقه بیمه تعلق خواهد گرفت. توجه داشته باشید سوابق بیمه سربازی هیچ تاثیری بر خرید بیمه خانواده و بهره‌مندی از بیمه تکمیلی نخواهد داشت. بدین‌ترتیب شما می‌توانید حتی در‌صورت نخریدن بیمه سربازی نیز از سایر بیمه‌ها برای خدمات درمانی نیز استفاده کنید.

داشتن سابقه بیمه؛ یکی از اصلی‌ترین شرایط خرید بیمه سربازی تامین اجتماعی

همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌توانند برای خرید بیمه سربازی اقدام کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که برای اقدام به خرید سابقه بیمه سربازی فرد متقاضی باید حتما ۲ سال سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی را داشته باشد.

چنانچه تحت پوشش بیمه تکمیلی بوده‌اید و هیچ سابقه‌ای از تحت پوشش بودن بیمه تامین اجتماعی نداشته باشید، امکان خرید بیمه سربازی برای‌ شما میسر نخواهد بود. اگر قصد بهره‌مندی از بیمه تکمیلی را دارید، یکی از بهترین گزینه‌ها بیمه آسماری است. با استفاده از خدمات آسماری بیمه تکمیلی مناسبی برای انجام فرآیند‌های درمانی خواهید داشت که به‌راحتی می‌توانید با استفاده‌ از‌ آن‌ها هزینه‌های درمان خود را کاهش دهید. علاوه‌بر این، می‌توانید از پوشش‌های بیمه‌ای متنوعی برای خدمات درمانی خود و خانواده‌تان بهره‌مند شوید.

شرایط و قانون جدید خرید بیمه خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲

در قوانین سال ۱۴۰۲، برای افرادی که پیش از سال ۱۳۸۳ دوره خدمت سربازی آن‌ها به پایان رسیده شرایط بهتری در نظر گرفته شده است. طبق قوانین سال ۱۴۰۲، این دسته از افراد در‌صورتی‌که پیش از رفتن به سربازی سابقه بیمه داشته‌‌اند، نیازی به پرداخت هزینه خرید بیمه سربازی نخواهند داشت. دوره سربازی این افراد در ادامه سال‌های شغلی‌شان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین تنها اقدامی که باید برای خرید بیمه خدمت سربازی انجام دهند پر کردن فرم درخواست است.

با‌توجه‌به اینکه قوانین سازمان تامین اجتماعی هر ساله در حال تغییر است، به این دسته از افراد توصیه می‌شود سریعا برای خرید بیمه سربازی خود اقدام کنند. قانون جدید ۱۴۰۲ فقط مربوط به بیمه تامین اجتماعی است و این افراد برای بهره‌مندی از بیمه تکمیلی آسماری انفرادی یا هر نوع بیمه تکمیلی دیگر باید حتما هزینه‌های مربوط به تحت پوشش قرار گرفتن را بپردازند.

ارائه اصل مدارک شناسایی به سازمان تامین اجتماعی برای خرید سابقه بیمه سربازی

ثبت درخواست برای خرید بیمه سربازی به‌صورت حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است. برای ثبت درخواست خرید به‌صورت حضوری باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:‌

  • اصل و کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی و اصل آن
  • اصل کارت پایان خدمت

پس از ارائه مدارک باید فرم احتساب سوابق مدت خدمت خود را دریافت کرده و تکمیل کنید. در‌صورتی‌که سابقه حضور داوطلبانه در جبهه را نیز دارید، باید نسبت به دریافت و تکمیل فرم‌های مربوط به آن نیز اقدام کنید.

نحوه پرداخت هزینه خرید بیمه سربازی تامین اجتماعی

پرداخت حق بیمه سربازی به دو روش نقدی و اقساطی امکان‌پذیر است. تفاوت پرداخت نقدی و قسطی حق بیمه سربازی، در زمان اضافه شدن سابقه خدمت به سوابق تلفیقی است. در خرید نقدی حق بیمه سربازی بعد از پرداخت حق بیمه، مدت زمان سربازی به‌صورت خودکار به سوابق کاری فرد اضافه می‌شود. اما در خرید قسطی بعد از پرداخت آخرین قسط حق بیمه، سوابق خدمت سربازی به سوابق تامین اجتماعی فرد افزوده خواهد شد.

نحوه پرداخت هزینه خرید بیمه سربازی تامین اجتماعی غیر حضوری

اگر برای خرید سابقه بیمه سربازی روش پرداخت اقساطی را انتخاب کنید، باید در زمان تعیین شده اقساط خود را بپردازید. برای پرداخت اقساط حق بیمه سربازی می‌توان به‌صورت آنلاین و اینترنتی اقدام کرد. بدین‌منظور باید به سایت خدمات تامین اجتماعی وارد شوید و به قسمت محاسبه خرید خدمت سربازی در بخش امور بیمه‌شدگان مراجعه کنید.

شما می‌توانید در هر زمانی برای پرداخت اقساط بیمه سربازی خود از همین سایت استعلام بگیرید تا بدون هیچ‌گونه مشکلی حق بیمه‌تان را در زمان معین بپردازید. چنانچه شما قصد بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی آسماری را داشته باشید، برای ورود به سایت بیمه آسماری برخلاف نحوه ورود به سایت بیمه تامین اجتماعی نیاز به وارد کردن هیچ‌گونه اطلاعات هم‌چون شماره تماس و کد ملی نخواهید داشت.

آگاهی از شرایط خرید بیمه سربازی؛ راهی برای انجام سریع این فرایند

یکی از امکانات ویژه سازمان تامین اجتماعی و نظام وظیفه خرید بیمه سربازی است. در واقع با خرید این بیمه ۲۴ ماه به سابقه بیمه افرادی که به سربازی رفته‌اند افزوده خواهد شد. در واقع خرید بیمه سربازی باعث می‌شود که ۲ سال زودتر از موعد بازنشسته شوید. در این مقاله شرایط خرید بیمه خدمت سربازی را به‌طورکامل برای شما شرح دادیم. این شرایط و قوانین خرید بیمه تقریبا برای کلیه افراد یکسان است، مگر در مواردی که استثنا وجود داشته باشد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا