روایت بانک خاورمیانه از چهره زمستانی اقتصاد ایران

گزارش حاضر به بررسی آخرین تحولات اقتصاد ایران به تفکیک بخش‌های مختلف می‌پردازد. در بخش واقعی، رشد و تغییرات فصلی تولید ناخالص داخلی در سه فصل نخست سال ۱۴۰۲ بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ایران، تولید و قیمت نفت خام سنگین ایران تا بهمن ۱۴۰۲، تحولات بازار نیروی کار در زمستان ۱۴۰۲ و نهایتاً روند متغیرهای بخش مسکن در یازده ماه نخست ۱۴۰۲ بررسی شده است.

تغییرات شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده به صورت ماهانه، نقطه‌به‌نقطه و سالانه در زمستان ۱۴۰۲ و همچنین روند تحولات شاخص قیمت تولیدکننده در یازده ماه نخست این سال در بخش قیمت‌ها و تورم مورد توجه قرار گرفته است. بخش سوم گزارش تحولات تراز پرداخت‌‎ها را در دو فصل نخست سال و روند واردات و صادرات گمرکی را برای کل سال ۱۴۰۲ پوشش داده است. در بخش چهارم به تحولات روزانه قیمت دلار آمریکا در برابر ریال ایران در زمستان ۱۴۰۲ در بازار آزاد و بازار مشتکل ارزی پرداخته شده است. بخش پنجم گزارش نیز تحولات متغیرهای پولی و اعتباری را به تفکیک پایه پولی، پول، شبه پول و نقدینگی و همچنین خلاصه وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۲ و وضعیت سپرده و تسهیلات بانکی را در پایان بهمن ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.
با توجه به عدم انتشار اطلاعات رسمی از عملکرد بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ در زمان تهیه این گزارش، عملکرد مالی دولت در این سال بر اساس داد‌ه‌های غیررسمی برآورد شده است. تحولات متغیرهای اصلی بازار سرمایه از جمله ارزش کل معاملات، حجم معاملات، تعداد دفعات معاملات و ارزش بازار به همراه نحوه تأمین مالی شرکت‌‎های بورسی در زمستان ۱۴۰۲ در هفتمین بخش گزارش نشان داده شده است. در بخش سایر تحولات نیز به بررسی اثرات افزایش دستمزد بر نرخ تورم پرداخته شده و نهایتاً بخش آخر نکات کلیدی این گزارش را به اختصار ارائه کرده است.

برای دیدن سایر گزارش‌های گروه تحقیقات اقتصادی، اینجا کلیک کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا