راز سودسازی بیمه سرمد در 6 ماه

یعقوب رشنوادی، مدیرعامل شرکت بیمه سرمد با شفاف‌سازی نسبت به تغییرات در صورت‌های مالی 6 ماهه نخست 1401 این شرکت، راز سودسازی سرمد را فاش و اعلام کرد: علت اصلی رشد 415 درصدی سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای ناشی از قرارداد با بیمه‌گذاران بزرگ از جمله بانک صادرات، سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.

به گزارش گروه دنیای بیمه، این عضو هیات مدیره بیمه سرمد در نامه‌ای به شرکت فرابورس ایران اعلام کرد: علاوه بر ورود بیمه‌گذاران جدید نظیر سازمان تامین اجتماعی به جمع مشتریان شرکت، دلیل رشد 158 درصدی سود عملیاتی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش درآمدهای سرمایه‌گذاری ناشی از آزادسازی و برگشت زیان کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

یعقوب رشنودادی همچنین دلیل افزایش خسارت و مزایای پرداختی بیمه سرمد در 6 ماه نخست سال را با سهامداران در میان گذاشته و می‌گوید: افزایش خسارت در رشته آتش‌سوزی عمدتا مربوط به پرداخت خسارت به بیمه‌گذار شرکت گرما‌ آفرین ایستاتیس بوده که در سال 1399 رخ داده بود  و افزون بر اینکه رشد خسارت در رشته شخص ثالث به دلیل افزایش نرخ دیه نسبت به سال قبل رخ داده است.

او همچنین اعلام کرد: افزایش خسارت در رشته درمان در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 91 درصد طبیعی است چرا که حق بیمه صادره بیمه سرمد در رشته درمان افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیرعامل بیمه سرمد درباره علت افزایش خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی طرف قراداد با این شرکت در نیمه نخست امسال می‌افزاید: خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی رابطه‌ای مستقیم با خسارت‌های پرداختی دارد، به نحوی که هر میزان خسارت پرداختی بیشتر شود، خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی هم افزایش می‌یابد اما از آنجایی که شرکت بیمه سرمد بر روی بیمه‌نامه‌های صادره‌اش پوشش اتکایی اخذ می‌کند، در هنگام خسارت، به میزان واگذاری اتکایی شده، خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی شناسایی و اعلام می‌شود.

رشنوادی توضیح می‌دهد که تغییرات در سایر ذخایر فنی بیمه سرمد، ناشی از افزایش ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی و البته ذخیره حق بیمه برگشتی نسبت به دوره قبل بوده به نحوی که به ترتیب 146 میلیارد و 250 میلیون ریال و 178  میلیارد و 633 میلیون ریال ناشی از این افزایش ذخایر فنی بوده که عمدتا افزایش‌ها به رشته درمان اختصاص دارد که به دلیل صدور حق بیمه درمان این تصمیم گرفته شده است.

او همچنین اظهار می‌دارد: تغییرات در سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی بیمه سرمد در نیمه نخست سال ناشی از افزایش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها از محل سایر منابع و البته سود ناشی از تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌ها بوده است.

مدیرعامل بیمه سرمد افزایش 130 درصدی حق بیمه اتکایی واگذاری سرمد در نیمه نخست سال 1401 را طبیعی و متعارف می‌داند و می‌افزاید: این افزایش تابعی از رشد درآمد حق بیمه ناخالص شرکت رخ داده است. این عضو هیات مدیره شرکت یادشده درباره افزایش سایر درآمدهای بیمه‌ای سرمد برابر با 3 هزار و 780 میلیارد و 630 میلیون ریال شفاف می‌گوید: 17 میلیارد و 835 میلیون ریال از این درآمد مربوط به کارمزد و کارمزد منافع اتکایی بوده و 3 هزار و 674 میلیارد و 667 میلیون ریال هم به حق بیمه خالص سهم نگهداری اختصاص دارد و البته 72 میلیارد و 91 میلیون ریال هم به کاهش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها از محل منابع بیمه‌ای برمی‌گردد. افزون بر اینکه حق بیمه اتکایی واگذاری بیمه سرمد در تابستان نسبت به بهار امسال افزایش یافته و باعث رشد درآمد کارمزد و کارمزد منافع اتکایی شرکت شده است.

  • شفاف‌سازی درباره رشد خسارت‌ها

رشنودای دلیل افزایش 134 درصدی خسارت و مزایای ناخالص پرداختی بیمه سرمد در تابستان نسبت به بهار 1401 را این گونه فهرست و اعلام کرد:

  • افزایش خسارت قبولی در رشته آتش‌سوزی به مبلغ 192 میلیارد و 437 میلیون ریال
  • افزایش خسارت در رشته شاخص به مبلغ 337 میلیارد و 170 میلیون ریال
  • افزایش خسارت در رشته بدنه خودرو به مبلغ 158 میلیارد و 996 میلیون ریال
  • افزایش خسارت در رشته درمان به مبلغ 3 هزار و 261 میلیارد و 975 میلیون ریال
  • افزایش خسارت در رشته مسئولیت به مبلغ 69 میلیارد و 512 میلیون ریال

او همچنین یادآوری می‌کند که تغییرات قابل توجه خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار امسال عمدتا بابت افزایش خسارت‌های پرداختی است که سهم بیمه‌گران بر اساس میزان پوشش‌های اتکایی در حساب‌ها شناسایی شده است.

این عضو هیات مدیره بیمه سرمد توضیح می‌دهد که سایر هزینه‌های مربوط به کارمزد نمایندگان و کارگزاران و همچنین هزینه سهم صندوق خسارت‌های بدنی، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی از بیمه‌های شخص ثالث است و به دلیل افزایش پرتفوی بیمه‌ای نسبت به بهار امسال، به تناسب آن هزینه کارمزد نمایندگان و کارگزاران و عوارض قانونی رشته شخص ثالث افزایش می‌یابد.

رشنودای درباره دلیل افزایش 61 درصدی هزینه‌های اداری و عمومی در تابستان نسبت به بهار امسال می‌گوید: دلیل اصلی این اتفاق، افزایش هزینه استهلاک ساختمان‌های تجدید ارزیابی شده و البته تمدید اجاره ساختمان‌های شرکت با سررسید در فصل تابستان و نیز افزایش خدمات یارانه، حقوق و دستمزد بوده است.

مدیرعامل بیمه سرمد سرانجام تاکید می‌کند: افزایش ذخیره ریسک‌های منقضی نشده بیمه سرمد عمدتا بابت رشد قابل توجه خسارت واقع شده در رشته درمان به مبلغ 3 هزار و 226 میلیارد و 104 میلیون ریال بوده که باعث شده ضریب خسارت رشته درمان از 91 درصد در بهار به 114 درصد در نیمه نخست امسال برسد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا