راز جهش تسهیلات قرض‌الحسنه بانک کشاورزی

در سراسر ایران کنار مردم ایران به ویژه کشاورزان، دامداران و فعالان بخش کشاورزی ایران ایستاده است و تلاش می‌کند تا در پرداخت تسهیلات عدالت را جهت رفع نیازهای مشتریان و متقاضیان وام قرض‌الحسنه به نحو مطلوبی رعایت کند. بانکی خاص به نام بانک کشاورزی که انتخاب اول بسیاری از ایرانیان و تکیه‌گاه کسانی است که دغدغه تامین امنیت غذایی ایران و کاهش وابستگی به خارج را دارند.

بانک کشاورزی به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه‌ای، ماموریتی متفاوت و متمایز با دیگر بانک‌های کشور دارد و حتی این تمایز در مقایسه با دیگر بانک‌های تخصصی و دولتی هم دیده می‌شود. از جمله اینکه آمارها نشان از رشد تسهیلات قرض‌الحسنه برای تامین نیاز متقاضیان وام از جمله عروس و داماد‌ها، افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی و دیگر شهروندان در سراسر کشور دارد.

به گزارش دنیای بانک، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک کشاورزی محدود به تسهیلات ازدواج نمی‌شود و هدف‌گذاری مدیران ارشد بانک بر این است که علاوه بر تحقق سیاست‌های تکلیفی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه جهت ازدواج جوانان، اشتغال مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، چتر حمایتی و اعتباری خود را بر طیف وسیع‌تری از جامعه گسترش دهد.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، تسهیلات پرداختی این بانک قدیمی ایران در فصل بهار 1401 نسبت به بهار سال گذشته با رشدی 72 درصدی مواجه شده و به 234 هزار و 378 میلیارد ریال رسیده و 186 هزار نفر از مشتریان و متقاضیان از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

این در حالی است که میزان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده توسط بانک کشاورزی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 103 دصد رشد کرده و 10 هزار نفر در مجموع بالغ بر 13 هزار و 372 میلیارد ريال تسهیلات قرض‌الحسنه بدون سود و تنها با پرداخت کارمزد 4 درصدی بهره‌مند شده‌اند.

آنچه کارنامه بانک یادشده را در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه متمایز می‌سازد، علاوه بر تنوع تسهیلات در سرفصل‌هایی چون ازداج، اشتغال روستایی و توانمندسازی روستانشینان، جبران خسارت سیل و حوادث طبیعی، گستردگی این تسهیلات در سراسر استان‌ها و تلاش برای عدالت در توزیع و تخصیص تسهیلات در سراسر کشور است.

بررسی‌های دنیای بانک نشان می‌دهد که بانک کشاورزی در سال گذشته بالغ بر 108 هزار و 90 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات جهت تولید ملی، اشتغال آفرینی و رفع نیاز مشتریان پرداخت کرده که سهم تسهیلات قرض الحسنه 3 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده که به این ترتیب سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از کل تسهیلات بانک به 3.1 درصد بوده است. اما در بهار امسال این نسبت به 5.7 درصد رسیده که بیانگر توجه ویژه مدیران بانک در دوران جدید به گسترش تسیهلات قرض‌الحسنه است. برآورد می‌شود که این بانک علاوه بر تخصیص 100 درصدی کل منابع جذب شده در قالب قرض‌الحسنه، بخشی از منابع دیگر خود را هم به این امر پسندیده اختصاص داده که باعث شده تا رشد تسهیلات قرض‌الحسنه از کل تسهیلات بانک افزایش یافته و بانک درتسهیلات ارزان قیمت و بدون سود قرض‌الحسنه بانک بالغ بر 6 هزار و 779 میلیارد ریال بیشتر از سه ماه نخست سال گذشته شود.

  • زوج‌ها در اولویت وام

مدیریت بانک کشاورزی همسو با سیاست‌های دولت و در راستای تشویق امر ازدواج و با هماهنگی کامل بانک مرکزی در تلاش است تا پرداخت وام ازدواج به عروس و داماد‌ها را سرعت ببخشد و بر اساس آخرین آمارها در 3 ماه نخست سال 9552 نفر از زوج‌های دارای شرایط از این تسهیلات به ارزش 13 هزار و 115 میلیارد ريال بهره‌مند شده‌اند. انتظار می‌رود در روزهای آینده پرونده‌های تکمیل شده 26 هزار و 743 نفر در صف انتظار هم برای گرفتن وام ازدواج روی ریل پرداخت قرار گیرد.

الزام به اجرای دقیق قانون مصوب مجلس و تصمیم دولت جهت پرداخت تسیهلات قرض‌الحسنه در بانک کشاورزی یک اولویت ویژه دارد تا جایی که این بانک در پرداخت تسیهلات قرض‌الحسنه به استناد بند ب تبصره 16 قانون بودجه به افراد معرفی شده توسط کمیته امداد رتبه دوم را در بین 16 بانک عامل به خود اختصاص و با پرداخت 10 هزار و 719 میلیارد ريال تسهیلات به 21 هزار و 172 مددجوی این نهاد حمایتی به تعهد قانونی و مسئولیت حرفه‌اش عمل کرده است.

  • بانکی برای همه ایران

کارنامه وام‌دهی بانک کشاورزی روشن است و سالی که گذشت 108 هزار و 905 میلیارد ريال تسیهلات برای رونق تولید و چرخش موتور اقتصاد ایران به ویژه در بخش استراتژیک کشاوزی با سهم 88 درصدی توسط این بانک تزریق شده که سهم کشاورزان، دامداران و فعالان بخش‌های مختلف کشاورزی 953 هزار میلیارد ريال و دیگر بخش‌های اقتصادی 93 هزار میلیارد ريال بوده که البته 34 هزار میلیارد ريال به تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص داشته است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا