راز افزایش ۳ مرحله‌ای بیمه اتکایی امین

به گزارش دنیای بیمه، رسول سعدی، سید محمد آسوده، حجت پوستین‌چی، محمد میهن یار و روح‌الله رهنما فلاورجانی، ۵ عضو هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی ایرانیان هستند که پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت را داده‌اند.

شرکت یادشده پس از بیمه مرکزی و بیمه ایران بالاترین سهم از بازار بیمه اتکایی کشور را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده و ضریب خسارت آن در پایان سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۹ حدود ۵۵ درصد برآورد شده است. یکی از سیاست‌های بیمه اتکایی ایرانیان طی سال‌های اخیر ایجاد سود باکیفیت هم در فعالیت‌های بیمه‌گری و هم سرمایه‌گذاری است و در سال مالی گذشته به ازای هر سهم ۷۵۴ ریال سود شناسایی کرده است.

نکته مهم این است که همه ساله بخشی از سود خالص هر سهم از شرکت به برنامه افزایش سرمایه اختصاص می‌یابد و برای سال مالی ۹۸ هم معادل ۳۰ درصد و در سال مالی ۹۹ هم معادل ۲۳٫۸ درصد برای افزایش سرمایه کنار گذاشته شده است.

بر اساس برنامه اعلام شده، شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در نظر دارد سرمایه خود را از ۴ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال به میزان ۴ هزار میلیارد ریال معادل ۱۰۰ درصد از محل سود انباشته به میزان ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و از محل اندوخته سرمایه‌ای به میزان ۶۰۰ میلیارد ریال طی سه مرحله افزایش دهد.

آثار افزایش سرمایه بر ظرفیت مجاز نگهداری ریسک

در صورت افزایش سرمایه ، ظرفیت مجاز نگهداری شرکت از هر ریسک بر اساس محاسبات صورت گرفته به ترتیب در سه سال نخست به میزان ۲۰ درصد، ۳۵ درصد و ۴۹ درصد افزایش خواهد یافت. این برآورد در حالی مطرح شده که بر اساس ماده ۲ آیین‌نامه شماره ۱/۵۵ مصوب شورای عالی بیمه، حداکثر ظرفیت مجاز نگهداری موسسه بیمه از هر بیمه‌نامه یا هر ریسک معادل ۲۰ درصد مجموع سرمایه پرداختی و اندوخته‌ها و ذخایر فنی به جز ذخیره خسارت معوق و ذخیره ریاضی است.

افزون بر اینکه افزایش ظرفیت مجاز نگهداری موجب افزایش حق بیمه‌های قبولی و در نتیجه ورود نقدینگی بیشتر به شرکت می‌شود که امکان سرمایه‌گذاری بیشتر را به همراه خواهد داشت.

ظرفیت مجاز نگهداری شرکت بیمه اتکایی ایرانیان بر اساس ارزهای خارجی با وجود رشد ریالی آن به دلیل افزایش نرخ ارز در طی سال‌های ۹۸ و ۹۹، به ترتیب معادل ۴ درصد و ۱۲ درصد نسبت به سال قبل آن افت داشته است.

از همین جهت اگر شرکت نسبت به افزایش سرمایه اقدام نکند این روند کاهش ظرفیت مجاز نگهداری ادامه می‌یابد و حتی در صورتی که نرخ ارز روندی متعادل را طی کند، از قدرت و ظرفیت مجاز نگهداری بیمه اتکایی ایرانیان کاسته خواهد شد. هیات مدیره شرکت یادشده می‌گوید: اگر سهامداران به افزایش سرمایه رای مثبت بدهند در صورتی که روند نرخ ارز پرش نکند و افزایش ملایم را طی ۲ سال آینده تجربه کند، ظرفیت مجاز نگهداری شرکت با ۵۱ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ مواجه می‌شود.

ظرفیت مجاز نگهداری برای سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ به ریال و معادل ارزی به یورو

بازه زمانیظرفیت مجاز نگهداری (میلیون ریال)نرخ برابری یورو به ریالظرفیت مجاز نگهداری (میلیون ریال)
۳۰/۰۹/۱۳۹۷ – واقعی۶۸۰٫۹۲۹۹۰٫۰۰۰۷٫۵۶
۳۰/۰۹/۱۳۹۸ – واقعی۸۷۳٫۲۶۴۱۲۰٫۰۰۰۷٫۲۸
۳۰/۰۹/۱۳۹۹ – واقعی۱٫۱۶۹٫۴۰۵۱۸۰٫۰۰۰۶٫۵۰
۳۰/۰۹/۱۴۰۰ – قبل از افزایش سرمایه۱٫۲۶۱٫۸۶۲۱۹۰٫۰۰۰۶٫۶۴
۳۰/۰۹/۱۴۰۰ – بعد از افزایش سرمایه۱٫۵۱۱٫۲۹۳۱۹۰٫۰۰۰۷٫۹۵
۳۰/۰۹/۱۴۰۱ – قبل از افزایش سرمایه۱٫۳۷۱٫۵۴۸۲۱۰٫۰۰۰۶٫۵۳
۳۰/۰۹/۱۴۰۱ – بعد از افزایش سرمایه۱٫۸۴۷٫۷۵۵۲۱۰٫۰۰۰۸٫۸۰
۳۰/۰۹/۱۴۰۲ – قبل از افزایش سرمایه۱٫۵۱۱٫۸۰۵۲۳۰٫۰۰۰۶٫۵۷
۳۰/۰۹/۱۴۰۲ – بعد از افزایش سرمایه۲٫۲۵۰٫۹۷۹۲۳۰٫۰۰۰۹٫۷۹

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان به عنوان اولین شرکت بیمه اتکایی سهامی عام با مالکیت خصوصی پس از ثبت در سازمان بورس و اوراق بهادار ،  تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۲۲ تحت شماره ۳۷۰۳۷۳ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۲۰۲۵۲۲ در اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید. پس از ثبت شرکت ، پروانه فعالیت شرکت برای انجام عملیات بیمه اتکایی در کلیه رشته های بیمه ای در تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۲۵ توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

موضوع و حدود فعالیت شرکت:
•    قبول بیمه های اتکایی و اتکایی مجدد ، در کلیه رشته های بیمه از بازارهای داخلی و خارجی بر اساس پروانه فعالیت صادره از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در محدوده ظرفیت و مقررات مربوطه ؛
•    تاسیس ، مشارکت و یا اداره صندوق های بیمه اتکایی داخلی و خارجی ؛
•    تحصیل پوشش اتکایی در ارتباط با تعهدات بیمه ای پذیرفته شده ؛
•    سرمایه گذاری از محل سرمایه ،اندوخته ها ، ذخایر فنی و سایر منابع مالی شرکت در چارچوب ضوابط مقررات مصوب شورایعالی بیمه ؛
•    عرضه خدمات مشاوره ای ، جانبی و تکمیلی در زمینه بیمه های اتکایی ؛
•    فعالیت در سایر زمینه هایی که با هدف ها و موضوع فعالیت شرکت مرتبط و مکمل آن باشد

اساسنامه
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا