دستکاری توانگری بیمه‌ها در سرزمین ناشناخته!

یک کارگزار رسمی بیمه در وب سایت خود اطلاعاتی درباره سطح توانگری مالی، رضایت مشتریان و سهم از بازار هر شرکت بیمه را منتشر کرده که با آنچه بیمه مرکزی اعلام می‌کند، کاملا در تضاد است و در این میان سکوت، انفعال و حتی بی‌خبری  بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر و مدیران شرکت‌ها بیمه از انتشار این اطلاعات ناقص جای تامل دارد. ماجرا چیست؟ آیا بیمه موبایل 140 مجوز قانونی دارد؟

به گزارش دنیای بیمه، این روزها تبلیغات گسترده‌ای در ارتباط با بیمه کردن موبایل آنهم با قید اولین بار در ایران با حضور علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان پخش می‌شود که در آن امکان بیمه کردن موبایل یا گوشی تلفن همراه با پرداخت 194 هزار تومان تا سقف 25 میلیون تومان تعهد خسارت تبلیغ می‌شود.

موبایل 140، یک سایت فروش آنلاین کالای دیجیتال است و بدیهی است که نمی‌تواند کارگزار بیمه باشد اما در پشت صحنه این تبلیغ یک کارگزاری رسمی بیمه با عنوان «بیمه لند» با شعار «سرزمین انواع بیمه‌نامه‌ها» قرار دارد. آنچه محل ابهام است شیوه معرفی شرکت‌های بیمه در وب سایت بیمه لند و البته رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه است که شاید مدیران بیمه نسبت به اطلاعاتی که منتشر شده بی خبر باشند.

در این سایت سطح توانگری مالی شرکت بیمه ایران 2، بیمه البرز 5، بیمه پاسارگاد 5، بیمه دی 2، بیمه معلم 4، بیمه آسیا 5، بیمه پارسیان 5، بیمه سامان صفر، بیمه دانا 5، بیمه سرمد 5، بیمه نوین 5، بیمه رازی 4، بیمه ملت 5، بیمه سینا یک، بیمه کارآفرین 5، بیمه تعاون 5، بیمه ما 5، بیمه کوثر 4، بیمه تجارت نو 5، بیمه آرمان 5، بیمه آسماری 5، بیمه حافظ 5، بیمه میهن 5 و بیمه حکمت صبا یک اعلام شده است.

رضایت بیمه‌گذاران از بیمه گران

روایت جالب‌تر و قابل تامل‌تر در بیمه لند، اعلام میزان رضایت و سهم از بازار هر شرکت بیمه است به گونه‌ای که سهم از بازار بیمه ایران یک و رتبه رضایت مشتریان 4، سهم از بازار بیمه البرز 2 و رتبه رضایت مشتریان 12، سهم از بازار بیمه پاسارگاد 4 و رتبه رضایت مشتریان 13، سهم از بازار بیمه دی 3 و رتبه رضایت مشتریان 9، سهم از بازار بیمه معلم 5  رتبه رضایت مشتریان 3، سهم از بازار بیمه آسیا 6 و رتبه رضایت مشتریان یک، سهم از بازار بیمه پارسیان 8 و رتبه رضایت 8، سهم از بازار بیمه سامان 7 و رتبه رضایت 15 اعلام شده است.

بیمه لند سهم از بازار بیمه دانا را 9 و رتبه رضایت را 2، سهم از بازار بیمه سرمد را 9 و رتبه رضایت را 17، سهم از بازار بیمه نوین را 9 و رتبه رضایت را 11 و سهم از بازار بیمه رازی را 9 و رتبه رضایت را 5 برآورد کرده است. این کارگزار رسمی دارای مجوز از بیمه مرکزی بدون ارائه مستندات رتبه‌بندی سهم و رضایت بیمه‌گران ادعا می‌کند: سهم از بازار شرکت‌های بیمه ملت، بیمه سینا، بیمه کارآفرین، بیمه تعاون، بیمه ما، بیمه کوثر، بیمه تجارت نو و بیمه آرمان همگی 9 است و عدد یا رتبه‌ای را به عنوان سهم از بازار 4 شرکت بیمه آسماری، بیمه حافظ، بیمه میهن و بیمه حکمت صبا اعلام و ادعا نکرده است.

اما رتبه رضایت بیمه‌گذاران از بیمه ملت 7، بیمه سینا 10، بیمه کارآفرین 6، بیمه تعاون 14، بیمه ما 18، بیمه کوثر 18، بیه تجارت نو 19، بیمه آرمان 19 اعلام شده و 4 شرکت بیمه آسماری، بیمه حافظ، بیمه میهن و بیمه حکمت صبا در رتبه 20 از حیث رضایت مشتریان قرار گرفته‌اند.

بیمه مرکزی کجاست؟

بند 7  ماده یک قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری به صراحت یکی از وظایف بیمه مرکزی را ارشاد و هدایت و نظارت بر مؤسسات بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامت بازار بیمه و تنظیم امور نمایندگی و دلالی و بیمه و نظارت بر امور بیمه اتکایی و جلوگیری از رقابت‌های مکارانه و ناسالم تعیین می‌کند.

در فصل دوم آیین نامه شماره 71 مصوب شورای عالی بیمه هم نحوه اطلاع‌رسانی و تبلیغ خدمات بیمه‌ای به روشنی مشخص شده و تاکید دارد: عرضه‌کنندگان بیمه باید از تبلیغات گمراه‌کننده خودداری کنند و منظور از تبلیغات گمراه‌کننده، تبلیغی است که شامل موارد زیر باشد:

  1. مجوب ابهام در تشخیص محصولات بیمه‌ای شود
  2. وعده‌های خارج از پوشش‌های مقرر در بیمه‌نامه یا فراتر از عملکرد بیمه‌گر ارائه دهد.
  3. با شرایط بیمه نامه منطبق نباشد.
  4. با قوانین و مقررات بیمه‌ای و عرف بیمه منطبق نباشد.

تبلیغ بیمه موبایل مجوز دارد؟

چالش دیگر این است که آیا تبلیغ موبایل 140 مبنی بر بیمه‌کردن موبایل‌ها دارای مجوز قانونی است یا نه؟ از آنجا که وب سایت موبایل 140 یک وب سایت فروش آنلاین کالای دیجیتال است، قاعدتا نمی‌تواند کارگزار بیمه باشد و از این رو دارای قرارداد باید یک شرکت یا کارگزار بیمه خواهد بود. سوال اینجاست که این تبلیغات دارای اجازه قانونی از بیمه مرکزی است؟

آیین‌نامه شماره 71 مصوب شورای عالی بیمه با عنوان حمایت از حقوق بیمه‌گذاران، بیمه شوندگان و صاحبان حقوق آنها تاکید دارد: موسسات بیمه موظف هستند از انطباق تبلیغات بیمه‌ای شرکت، نمایندگان خود و کارکنان آن با مقررات مربوط اطمینان حاصل کنند و قبل از انجام تبلیغات بیمه‌ای در صدا و سیما، تایید بیمه مرکزی را اخذ کنند و عدم اظهارنظر بیمه مرکزی پس از یک هفته از تاریخ دریافت تقاضا به منزله تایید تبلیغات است.

همچنین هرگونه تبلیغ بیمه‌ای که توسط نمایندگان بیمه انجام می‌شود باید با هماهنگی و تایید شرکت بیمه ذی‌ربط باشد و موسسات بیمه موظف هستند بر تبليغات نمايندگان خود نظارت کرده و با موارد تخلف برخورد کنند. در مواردی هم که بیمه مرکزی تبلیغ بیمه را مغیر با قوانین و مقررات تشخیص دهد باید دستور تغییر یا اصلاح تبلیغ مطابق نظر بیمه مرکزی و انتشار دوباره آن از طریق همان رسانه کند و جلوی ادامه انتشار تبلیغ را بگیرد.

سوال اصلی اینجاست که موبایل 140، موبایل‌های بیمه شده را نزد کدام شرکت بیمه، بیمه می‌کند و چرا در تبلیغات گسترده آن نامی از شرکت بیمه‌گر بیان نمی‌شود؟

پایگاه خبری و تحلیلی دنیای بیمه، آماده است تا توضیحات بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه و همچنین فروشگاه آنلاین کالای دیجیتال بیمه 140 و همچنین کارگزاری بیمه لند را منتشر کند.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا