بانک رفاه در 1400 خوش درخشید

رضایت سهامداران و البته نمایندگان دولت از کارنامه 1400 هیات مدیره بانک رفاه کارگران نشان از گام برداشتن بانک در جاده سلامت و انضباط مالی و پولی دارد و در نخستین سال از قرن جدید خورشیدی انتظار می‌رود این بانک بتواند در رقابت هم در عرصه داخلی و هم بین‌المللی وضعیت متفاوت و ممتازی را تجربه کند.

به گزارش دنیای بانک، دوم شهریور 1401 مجمع عمومی عادی به صورت فوق‌العاده بانک رفاه کارگران با حضور سهامداران و نمایندگانی از 2 وزارتخانه اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفند 1400 بانک پس از ارائه گزارش هیات مدیره به تایید و تصویب رسید.

رشد 125 درصدی خالص درآمدهای مشاع و 90 درصدی  خالص درآمدهای غیرمشاع ( کارمزدی ) خدمات  ارائه شده به مشتریان و جهش 100 درصدی درآمد‌های عملیاتی در کنار رشد تنها 30 درصدی هزینه‌های اداری و عمومی باعث شده تا یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های ایران در سال 1400 با جهش 655 درصدی سودسازی و افزایش 901 درصدی سود انباشته موفق به ثبت نسبت کفایت سرمایه 7.75 درصدی شود. اتفاقی مهم که این بانک را تا رسیدن به نسبت کفایت سرمایه 8 درصدی بر اساس استانداردها و مقررات بازل یک نزدیک‌تر می‌سازد و می‌توان با اتکای به تداوم سود آوری بانک  و البته حمایت دولت و سهامداران، نسبت کفایت سرمایه بانک را در حد استاندارد جهانی ارتقا بخشد.

  • دفاع نمایندگان دولت

درخشش بانک رفاه در سالی که گذشت البته تحسین 2 وزارتخانه کلیدی و موثر در سیاست‌های اقتصادی و البته جهت‌گیری کلان بانک را به همراه داشت تا جایی که دکتر سید عباس حسینی، معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با قدردانی از سلامت و انضباط کاری بانک رفاه می‌گوید: عملکرد بانک در حوزه‌های مختلف بسیار ارزشمند بوده و بررسی شاخص‌های عملکردی در این بانک، از رعایت قوانین و مقررات مربوطه حکایت دارد. او می‌افزاید: از جمله شاخص‌هایی که در عملکرد بانک رفاه کارگران قابل تقدیر است شاخص مانده مطالبات به مصارف است که عملکرد و راهکارهای اجرایی این بانک می‌تواند الگویی برای سایر بانک‌ها باشد.

به گزارش دنیای بانک، نسبت مطالبات به مصارف تسهیلاتی بانک رفاه از 5.1 درصد در سال 1396 طی 6 سال به پایین‌ترین میزان ممکن یعنی 1.6 درصد در سال 1400 رسیده و این بانک موفق به بهبود شاخص نسبت مطالبات خود طی سال‌های اخیر شود. نمودار زیر روند نسبت مطالبات به مصارف تسهیلات بانک رفاه کارگران را در 6 سال گذشته نشان می‌دهد:

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک رفاه کارگران متعلق به کارگران و بازنشستگان است، می‌گوید: اقدامات بانک در زمینه ارائه خدمات به این عزیزان بسیار ارزشمند بوده و شایسته قدردانی است.

  • تصفیه تاریخی در بازار پول

اتفاق مهم در رابطه با بانک رفاه تصفیه بزرگ پولی در تیرماه امسال بود که در نتیجه آن بدهی 88 هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی به بانک با هدف کاهش بدهی شرکت‌های دولتی و عمومی به بانک‌ها با تهاتر سهام تصفیه شد تا سهم مطالبات بانک کاهش یابد و هم اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از سهامداران بانک از فهرست ابربدهکارات بانکی خارج شود.

معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد این اقدام تاریخی را نتیجه همکاری و تلاش بسیار خوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی و البته بانک رفاه می‌داند و تاکید می‌کند: طلب بانک با سهام‌های ارزنده تهاتر شده و اکنون وقت بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک است. دکتر حسینی می‌افزاید: ضرورت دارد در راستای بسترسازی ارائه خدمات به مشتریان و تقویت ساختار مالی بانک رفاه کارگران، افزایش سرمایه این بانک اتفاق بیفتد تا به دنبال آن شاهد ارتقای کفایت سرمایه بانک باشیم.

مقایسه نسبت‌های مالی مهم بانک رفاه کارگران بیانگر این واقعیت مسلم است که با ثبت نهایی افزایش سرمایه بانک به میزان 192 هزار و 689 میلیارد ریال، نسبت کفایت سرمایه به 7.75 درصد رسیده که تا سطح یک استاندارد بازل یک فاصله چندانی نماند. افزون بر اینکه بانک می‌تواند با ادامه روند سودسازی ، وضعیت نسبت کفایت سرمایه‌اش را به طور محسوس و حساب‌شده بهبود ببخشد. نمودار زیر نسبت کفایت سرمایه بانک رفاه کارگران از 1395 تا 1400 را نشان می‌دهد

  • تحسین مدیریت بانک رفاه

کارنامه موفق تیم مدیریتی بانک رفاه در سالی که گذشته باعث شده تا در مجمع عمومی سالانه، دکتر احمد خانی نوذری، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرده از راز همکاری موثر و سازنده این وزارتخانه با بانک رفاه بردارد و اعلام کرد: این وزارتخانه در یک سال گذشته سعی کرد با پرداخت دیون سازمان تأمین اجتماعی به بانک رفاه کارگران، بستر توسعه فعالیت‌های این بانک را فراهم کند. چه اینکه  سهامی که در قبال بدهی سازمان تأمین اجتماعی به بانک رفاه کارگران واگذار شد، بسیار ارزشمند است و سودآوری خوبی را به همراه دارد.  افزون بر اینکه دکتر قربان اسکندی، مدیر کل امور بانکی و بیمه وزارت اعلام کرد: عملکرد بانک رفاه کارگران در شاخص‌های مختلف بسیار ارزشمند و متناسب با قوانین و مقررات است که شایسته قدردانی است. او کاهش نسبت مطالبات بانک، رشد 59 درصدی درآمدها در مقابل افزایش  39 درصدی هزینه‌ها، بهبود نسبت درجه اهرمی، تسویه تسهیلات کلان  را از جمله مواردی برشمرد که به گفته او نشان می‌دهد: مدیریت بسیار قوی در بانک برقرار است.

  • بانک در خدمت ذی‌نفعان

دکتر اسماعیل لله گانی مدیر عامل بانک رفاه هم در مجمع عمومی سالانه گزارشی از عملکرد 1400 ارائه کرد و تصریح کرد: تمامی برنامه‌های توسعه ای بانک با محوریت بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی اجرایی شده و خود را موظف می‌دانیم تا ارائه خدمات به این بخش را به شکل روزافزون گسترش دهیم.  این عضو هیات مدیره بانک در عین حال افزود: در سال جاری علاوه بر افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان به مبلغ 12 میلیون تومان، تعداد تسهیلات را نیز افزایش دادیم و در حال حاضر به طور متوسط ماهانه 60 هزار فقره تسهیلات آن‌هم به صورت غیرحضوری پرداخت می‌شود.  لله گانی همچنین تاکید می‌کند که تمامی دستاوردهای بانک رفاه کارگران در سال 1400 ناشی از حمایت‌های ارزشمند وزارتخانه‌های اقتصاد و کار و به ویژه سازمان تأمین اجتماعی است که پشتیبان برنامه‌های توسعه‌ای این بانک و کارکنان پرتلاش و متعهد آن بودند.

  • راز یک موفقیت تاریخی

به گزارش دنیای بانک، صورت سود و زیان بانک رفاه کارگران در پایان سال 1400 نشان از رشد 164 درصدی خالص درآمد بانک از محل تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها دارد به نحوی که رقم آن به 31 هزار و 508 میلیارد و 761 میلیون ریال رسیده و این بانک موفق به کاهش قیمت تمام شده منابع خود شده است. به گونه‌ای که درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری‌ها با رشدی 49 درصدی مواجه شده و به رقم 227 هزار و 840 میلیارد و 376 میلیون ریال رسیده در حالی که هزینه سود سپرده‌های بانک رفاه تنها 39 درصد نسبت به سال 1399 رشد داشته و به رقم 196 هزار و 331 میلیارد و 615 میلیون ریال رسیده که بیانگر تراز مثبت عملیاتی بانک دارد.

این گزارش می‌افزاید: درآمد ناخالص بانک یادشده در سال گذشته رشدی 59 درصدی داشته در حالی که هزینه کارمزد ارائه شده به مشتریان تنها 23 درصد رشد کرده و این بانک موفق به افزایش 90 درصدی خالص درآمد کارمزد و ثبت رقم 12 هزار و964 میلیارد و 173 میلیون ریالی شده است.  از سوی دیگر خالص سود سرمایه‌گذاری‌های بانک رفاه در سال گذشته با جهش 114 درصدی به 97 هزار و 442 میلیارد و 398 میلیون ریال رسیده و درآمد عملیاتی بانک یادشده با افزایش 2 برابری نسبت به سال 99 بالغ بر 145 هزار و 937 میلیارد و 844 میلیون ریال را ثبت کرده است. این در حالی است که هزینه‌های اداری و عمومی بانک رفاه در سال گذشته تنها 30 درصد رشد کرده که پایین‌ترین از نرخ تورم سالانه است و این بانک در سالی که گذشت بالغ بر 75 هزار و 67 میلیارد و 704 میلیون ریال هزینه اداری و عمومی داشته است.

نتیجه اینکه سود خالص بانک رفاه با نماد ورفاه از 7 هزار و 100 میلیارد و 855 میلیون ریال در سال 99 به 53 هزار و 606 میلیارد و 827 میلیون ریال رسیده و این بانک به ازای هر سهم 278 ريال سود شناسایی کرده با این توضیح که سرمایه بانک از 23 هزار و 326 میلیارد ریال در سال 99 به 192 هزار و 689 میلیون ریال افزایش یافته و به بیان دیگر سرمایه بانک 726 درصد رشد کرده است.

نکته حایز اهمیت اینکه در بودجه سال 1400 بانک سود 13 هزار و 412 میلیارد ریالی پیش‌بینی شده اما این بانک موفق به کسب سود حدود 53 هزار و 607 میلیارد ریالی شده یعنی 40 هزار و 195 میلیارد ریال بیش از پیش بینی سود ساخته است.

  • سود انباشته 5000 میلیارد ریالی

ترازنامه بانک رفاه کارگران نشان می‌دهد این بانک که در ابتدای سال 99 با زیان انباشته 8 هزار و 361 میلیارد و 458 میلیون ریالی مواجه بود در پایان همان سال توانست زیان انباشته را به سود انباشته 5 هزار و 56 میلیارد و 34 میلیون ریالی تبدیل کند و روند سودسازی بانک و عملکرد مثبت بانکداری این بانک قدیمی ایران باعث شده تا سود انباشته در پایان سال 1400 و قبل از ورود به قرن جدید خورشیدی با رشدی 901 درصدی نسبت به سال قبل به رقم 50 هزار و 621 میلیارد و 839 میلیون ریال برسد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا