راز اعتماد سهامداران به استمرار استراتژی برنده بیمه آسیا

در فوتبال یک اصل اثبات شده  وجود دارد که می گویند: مدیران یک باشگاه موفق به ترکیب فنی خود دست نمی زند و بی جهت آن را تغییر نمی دهد. در اقتصاد هم همین قاعده حاکم است و ثبات مدیریتی در هر بنگاه اقتصادی وقتی کارنامه قابل دفاع باشد، یک ضرورت است. آیا پیام تثبیت مسعود بادین به عنوان مدیر عامل بیمه آسیا مصداق همان اصل فوتبالی است که سهامداران تصمیم گرفته اند به ترکیب برنده دست نزنند؟ او چرا باید برای دستکم 2 سال دیگر سکاندار بزرگترین بیمه گر غیردولتی ایران باقی بماند؟

مسعود بادین برای سومین دوره متوالی سکان هدایت بیمه آسیا به عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌ای غیردولتی کشور را در دست گرفته و با رای سهامداران و اعضای جدید هیات مدیره مدیرعامل این شرکت شد. راز حمایت سهامداران و انتخاب بادین از سوی هیات مدیره برای ادامه هدایت بیمه آسیا چیست و 2 سال آینده این شرکت چه مسیری را خواهد پیمود؟

وقتی در 6 آذر سال 1397 او مسئولیت مدیرعاملی بیمه آسیا را بر عهده گرفت، با یک برنامه از پیش طراحی شده، تلاش کرد تا اصلاحات تدریجی در این شرکت را رقم بزند و با تقویت ساختارها و شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت توانست رضایت سهامداران و بیمه‌گذاران را همزمان رقم بزند و البته آنچه به عنوان کارنامه او، مطرح است، نتیجه یک خرد جمعی، سیاست راهبردی روشن و البته همراهی و همدلی در خانواده بزرگ بیمه آسیا می‌تواند قلمداد شود و بادین در مقام سرمربی تیم آسیا، اکنون مصمم است تا این شرکت را همچنان در اوج و البته با حاشیه‌های کمتر و تامین حقوق سهامداران و بیمه‌گذاران نگه دارد.

او که دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته بیمه دانشکده علوم اقتصادی و مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی و بیمه دانشگاه آزاد اسلامی تهران است، در خانواده بیمه آسیا رشد کرده و  و در استان‌های آذربایجان شرقی، تهران ، اصفهان مسئولیت داشته و با تجربه سرپرستی بیمه آسیا در آذربایجان غربی، فارس،کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر به ریاست شورای فنی بیمه آسیا رسید و به عضویت هیات مدیره درآمد تا 6 آذرماه که به بالاترین مقام اجرایی رسید.

اکنون کارنامه بیمه آسیا در 4 سال و 9 ماه گذشته پیش روی همه قرار دارد و این گزارش تلاش دارد با تکیه بر آمارها و گزارش‌ها به تحلیل چرایی استمرار دوره مسئولیت بادین در مقام نایب‌رئیس و مدیرعامل بیمه آسیاست. نگاهی که البته تلاش شده واقع‌بینانه باشد و شاید الگویی برای صنعت بیمه که با فاصله گرفتن از حاشیه‌ها بر متن رقابت سالم و شفاف متمرکز شود.

رشد فروش در فراز و نشیب اقتصاد

حق بیمه تولیدی بیمه آسیا در فاصله سال‌های 1397 تا پایان سال 1400 همواره رشد ملموس داشته به گونه‌ای که در سال 1397 رشدی 22 درصدی، در سال بعد رشد 37.6 درصدی، در سال 1399 رشدی 42.9 درصد و در سال 1400 جهشی 52.6 درصد را ثبت کند. چنین روند صعودی در شرایطی رقم خورده که ایران با کندی رشد اقتصادی، تحریم‌ها و البته شیوع کرونا مواجه بوده که انتظار می‌رفت میزان تقاضا در بازار بیمه را کندتر سازد. البته بخشی از رشد فروش در صنعت بیمه در این سال‌ها ناشی از نرخ تورم و افزایش حق بیمه در رشته‌هایی چون خودرو و درمان بوده اما شوک خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 1397 و فشار تحریم‌ها و شیوع اپیدمی کویید 19 از بهمن سال 1398 در کشور بر افت تقاضا در رشته‌هایی چون مسئولیت، باربری و حتی بیمه زندگی در نتیجه تورم را نمی‌توان نادیده گرفت.

با این حال برنامه بیمه آسیا بر رشد فروش با 3 رویکرد مشخص شامل اصلاح ترکیب پرتفو، کاهش نسبت و ضریب خسارت و البته معرفی طرح‌های جدید استوار شده که باعث شده در پایان آذر سال 1401 میزان حق بیمه تولیدی این شرکت از کل فروش سال قبل عبور کند و به 13 هزار و 441 میلیارد تومان برسد. با پیش‌بینی ثبت رکورد فروش بیمه آسیا در پایان سال به میزان دستکم 18 هزار میلیارد تومان، روشن است که این شرکت در جلب رضایت بیمه‌گذاران و افزایش شاخص وفاداری آنها با وجود افزایش تعداد شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر و تشدید رقابت بین بیمه‌گران موفق عمل کرده است.

فروش بیشتر با حساسیت بالای مدیریت ریسک

رشد حق بیمه تولیدی بیمه آسیا در 4 سال گذشته در عین حال این پیام را مخابره می‌کند که این شرکت تنها دنبال رشد فروش هرچه بیشتر بیمه‌ بدون در نظر گرفتن الزامات مدیریت ریسک و استحکام روند سودآوری و تقویت بنیان‌های تضمین‌کننده بازده سود سهام نخواهد بود. نتیجه اصلاح پرتفو و مدیریت ریسک باعث شده تا درصد نسبت خسارت بیمه آسیا از 69.1 درصد در پایان سال 1397 با یک روند کاهنده به 52 درصد در 9 ماه نخست سال برسد. به این معنا که هرچند این شرکت تلاش کرده تا خسارت‌ها را دقیق محاسبه و سریع پرداخت کند اما رشد خسارت‌ها از رشد حق بیمه تولیدی کمتر بوده که اثر آن را در کاهش نسبت و ضریب خسارت می‌توان مشاهده کرد.

آمارها بیانگر این واقعیت روشن است که در پایان سال 1398 به عنوان کارنامه سال نخست مدیرعاملی بادین در بیمه آسیا، حق بیمه تولیدی 37.6 درصد و خسارت پرداختی رشد 12.4 درصدی را ثبت کرده و در سال دوم هم فروش بیمه آسیا 42.9 درصد و خسارت پرداخت شده 38.7 درصد و در سال آخر یعنی 1400 هم فروش 52.6 درصد و خسارت هم 46.8 درصد رشد داشته است. با این عملکرد و برآورد روند حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی در پایان سال 1401 بود که هیات مدیره بیمه آسیا تصمیم گرفت که ثبات مدیریتی را حفظ و حتی تقویت کند و اکنون باید در انتظار برنامه‌های بادین در 2 سال آینده ماند.

رای مردم به برند بیمه آسیا

انتخاب بیمه آسیا به عنوان برند محبوب بیمه‌ای در هفتمین دوره سالانه نظرسنجی برای انتخاب برندهای محسوب با آرای مردم، نشان داد که این شرکت در حفظ وفاداری مشتریان به ویژه در ارائه خدمات متناسب با نیاز جامعه و البته پرداخت دقیق و منصفانه خسارت‌ها عملکرد مثبتی را به ثبت رسانده‌ است. این انتخاب البته محصول رویکرد بیمه آسیا در بعد فنی چه در جذب پرتفوی کم‌ریسک و  چه در پرداخت خسارت‌ها باعث شده تا روند حق بیمه تولید شده و خسارت‌های پرداخت شده در فاصله سال‌های 1397 تا 9 ماه نخست سال 1401 فاصله معناداری بین رشد فروش و هزینه خسارت ایجاد شود که بیانگر حساسیت بالای این شرکت در اجرای الزامات مدیریت ریسک دارد. به واقع استراتژی حدود 4 سال مدیریت بادین بر بیمه آسیا به جای رویکرد تهاجمی برای فروش بیشتر با تکیه بر رشته‌های با ضریب خسارت بالاتر نظیر درمان و یا شخص ثالث بر رویکردی حساب‌شده، فنی و البته رصد عملکرد شعب و سرپرستی‌ها استوار شده است که نتیجه آن تامین حداکثری منافع بیمه‌گذاران و سهامداران بوده است. افزون بر اینکه این شرکت تلاش کرده از ورود به رقابت‌های ناسالم و نرخ‌شکنی برای فروش بیشتر پرهیز کرده و نسبت و سهم بالای شبکه فروش و نمایندگان بیمه آسیا از کل حق بیمه تولیدی به وضوح نشان می‌دهد که نمایندگان و شبکه فروش نقش اصلی را در رقابت ایفا می‌کنند و ستاد نقش راهبردی و نظارتی و البته حمایتی را همچنان دنبال می‌کند.

بیمه آسیا در اتاق شیشه‌ای

یکی از تحولات مهم در دوران مدیرعاملی بادین در بیمه آسیا را می‌توان در شاخص شفافیت سنجید. چه اینکه همچنان که این شرکت در حوزه فنی و بیمه‌گری الگوی متمایز با دیگران را دنبال می‌کند در حوزه سرمایه‌گذاری و مالی هم متفاوت عمل کرده و بی‌تردید پاک‌سازی صورت‌های مالی بیمه آسیا از بندها و ایرادهای حسابرسی آنهم با مهر تایید سازمان حسابرسی کشور را می‌توان یک نقطه عطف در تاریخ صنعت بیمه دانست. دستاوردی کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر یعنی پاکسازی بندهای حسابرسی نشان از اصلاح ساختار مالی و حساب سود و زیان و ترازنامه بیمه آسیا دارد و بادین تلاش کرده تا کسری ذخایر معوق و ریسک‌های منقضی‌شده را به گونه‌ای ترمیم و پوشش دهد که هرچند این شرکت را از حیث سودآوری در ظاهر متفاوت نشان می‌دهد اما آنچه به عنوان سود شناسایی و اعلام می‌شود، به معنای واقعی کلمه سود خالص و تمام عیار است. نشان به همان نشان که این شرکت در صدد سودسازی موهومی و پنهان‌سازی کسری ذخایر نبوده و این سود خالص را می‌توان شاخصی بر شاگرد اولی بیمه آسیا در آزمون شفافیت و صیانت از حقوق سهامداران دانست.

پیام روشن تبدیل سود به سرمایه

وقتی بادین سکان هدایت بیمه آسیا را بر عهده می‌گیرد، سرمایه این شرکت 23 میلیارد تومان بود و او در گام نخست با نظر و رای هیات مدیره پروژه اصلاح ساختار سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را کلید زده و سرمایه بیمه اسیا با رشدی 949 درصدی در سال 1399 به 2413 میلیارد تومان افزایش یافته و این پایان کار نبود. در گام دوم بیمه آسیا که پیش از این بخشی از سود شناسایی شده را پس از تقسیم بین سهامداران، این بود که افزایش سرمایه به 3100 میلیارد تومان این بار از محل سود انباشته را رقم زد. افزایش 1248 درصدی سرمایه این شرکت در دوران بادین تضمین‌کننده و تقویت‌کننده شاخص توانگری مالی، استحکام بازده سهام و تقویت بنیان‌های سهام آسیا، افزایش ظرفیت مجاز سهم نگهداری اتکایی و البته اثر مثبت بر سودآوری شرکت خواهد بود.

پیام روشن افزایش سرمایه و همچنین تبدیل سود انباشته به سرمایه شرکت این است که سهامداران به آینده امیدوارتر هستند چرا که از اصالت، کیفیت و استحکام بازده نماد آسیا خبر دارند و می دانند که آنچه دارند، ارزشمندتر از عددی است که روی تابلوی بورس نشان داده می شود و همه ریسک ها به درستی سنجیده و ذخایر کافی برای آن گرفته شده و بیمه آسیا را در چند پله بالاتر از دیگر رقبا قرار داده است. به واقع رای سهامداران و هیات مدیره به ادامه استراتژی 4 سال گذشته و اعتماد به برنامه های 2 سال آینده این واقعیت را روشن می سازد که بیمه آسیا بالانشینی در رقابت با بیمه گران را با تمرکز بر رقابت سالم و شفاف با چاشنی رعایت حداکثری ملاحظات فنی و مدیریت ریسک و اجرای مقررات آنهم بدون گرفتن حتی اخطار حسابرسی حفظ خواهد کرد و این اصل مهم در درون خانواده آسیا نهادینه شده که همه برای اعتلای یک نام تلاش می کنند و هدف حفظ یک سرمایه ملی است و همه امانت دار این سرمایه هستند. سرمایه ای به نام بیمه آسیا.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا