درآمد کارمزد 13 بانک در پایان تیر 1401

 

به گزارش دنیای بانک، کارنامه کسب درآمد اختصاصی بانک‌ها از محل ارائه خدمات بانکی نشان می‌دهده که میانگین درآمد کارمزدی آنها در حال حاضر 12 درصد است که 20 درصد با میانگین بانک‌های اروپایی فاصله دارد. کارمزدگریزی بانک‌ها و فقدان رقابت بانکداران در عرصه ارائه خدمات به مشتریان 2 آسیب جدی به همراه دارد؛ نخست از بین رفتن رقابت سالم و شفاف برای ارائه خدمات به مشتریان و دیگر افزایش سهم درآمدهای مشاع از محل سود تسهیلات پرداختی به مشتریان که نتیجه آن افزایش نرخ سود تسهیلات خواهد بود.

این گزارش به ارزیابی خالص میزان درآمد کارمزد بانک‌های اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، تجارت، خاورمیانه، دی، سینا، صادرات، کارآفرین، ملت، پست بانک، سامان و موسسه اعتباری ملل پس از کسر هزینه کارمزد می‌پردازد که جزییات عملکرد هر بانک را می‌خوانید:

توضیح اینکه درآمد عملیاتی بانک‌ها بر اساس گزارش عملکرد ماهانه آنها شامل 4 سرفصل درآمد ازمحل تسهیلات به مشتریان، درآمد از محل سپرده‌گذاری نزد همدیگر، درآمد اوراق بدهی، درآمد از محل سرمایه‌گذاری و درآمد کارمزد می‌شود که در این گزارش نسبت درآمد ناخاص کارمزد به کل درآمد عملیات بانکی اشاره شده و یادآوری می‌شود که سرفصل های مندرج در درآمدهای عملیاتی محقق شده بانک‌ها دربرگیرنده تمامی اقلام درآمدهای عملیاتی صورت سود وزیان نمی‌شود.

  • درآمد کارمزد بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین در پایان تیرماه امسال بالغ بر 7 هزار و 214 میلیارد ریال درآمد کارمزد داشته که سهم آن از درآمد عملیاتی بانک 8.7 درصد بوده و 9.2 درصد کل خالص درآمد کارمزدی بانک‌های منتخب را به خود اختصاص داده است.

  • درآمد کارمزد بانک پارسیان

درآمد بانک پارسیان از محل کارمزد ارائه خدمات در پایان تیرماه امسال به رقم 3 هزار و 73 میلیارد ریال رسیده و 11.7 درصد از درآمد عملیاتی وپارس را شامل می‌شود. سهم این بانک از مجموع درآمد کارمزد بانک‌های مورد استناد این گزارش 3.9 درصد برآورد شده است.

  • درآمد کارمزد بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در پایان تیرماه 1401 بالغ بر 6 هزار و 60 میلیارد ریال از محل کارمزد خدمات درآمد داشته که تنها 5.1 درصد درآمد عملیاتی بانک را پوشش می‌دهد و سهم وپاسار از درآمد کارمزد بانک‌های منتخب 7.7 درصد بوده است.

  • درآمد کارمزد بانک تجارت

وتجارت در 4 ماه نخست امسال موفق شده از محل ارائه خدمات به مشتریان بالغ بر 19 هزار و 931 میلیارد ريال درآمد به دست آورد و سهم درآمدهای کارمزد بانک تجارت از درآمد عملیاتی بانکی به 11.1 درصد رسیده و 25 درصد کل خالص درآمد کارمزد بانک‌های یادشده به این بانک اختصاص دارد.

  • درآمد کارمزد بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه به عنوان یک بانک با حداقل شعبه و با رویکرد بانکداری شرکتی موفق شده در تیرماه امسال 1074 میلیارد ریال از کانال ارائه خدمات به مشتریانش درآمد کسب کند و سهم کارمزد از درآمد عملیاتی وخاور 5.5 درصد تا پایان تیرماه بوده و سهم این بانک از کل درآمد کارمزد بانک‌های منتخب تنها 1.4 درصد بوده است.

  • درآمد کارمزد بانک دی

بانک دی از جمله بانک‌های دیگری است که درآمد کارمزد آن در پایان تیر امسال بالغ بر 730 میلیارد ریال برآورد شده که 5.9 درصد درآمد عملیاتی بانکی ودی را شامل می شود. سهم این بانک از درآمد بانک‌های منتخاب تنها 9 دهم درصد است.

  • درآمد کارمزد بانک سینا

بانک سینا هم از دیگر بانک‌هایی است که سهم درآمد کارمزد آن از درآمد عملیات بانکی 4 ماهه نخست نسبتا بالاست و توانسته بالغ بر 1811 میلیارد ریال از این محل درآمد کسب کند که سهم آن از درآمد‌های عملیاتی به 8.6 درصد رسیده و سهم 2.3 درصدی از کل درآمد کارمزدی بانک‌های مورد گزارش را به خود اختصاص داده است.

  • درآمد کارمزد بانک صادرات

وبصادر از معدود بانک‌هایی هستند که در پایان تیرماه امسال درآمد کارمزد مناسب را ثبت کرده و کل درآمد کارمزد بانک صادرات در این مدت به 10 هزار و 486 میلیارد ريال رسیده که سهم آن از درآمد عملیاتی بانک 10 درصد شده و 13.4 درصد درآمد کارمزدی بانک‌های منتخب سهم وبصادر بوده است.

  • درآمد کارمزد بانک کارآفرین

تنها 5.8 درصد از کل درآمد عملیاتی وکار در 4 ماهه ابتدای امسال ناشی از ارائه خدمات به مشتریان بوده و بانک کارآفرین تنها 1459 میلیارد ریال از این محل درآمد کسب کرده است. سهم 1.9 درصدی این بانک از کل درآمد کارمزد 13 بانک مورد استناد این گزارش نشان می‌دهد که این بانک در رسیدن به هدف بالاتر باید گام‌های بلندتری بردارد.

  • درآمد کارمزد بانک ملت

درآمد بانک ملت از محل کارمزد خدمات بانکی در این مدت بالغ بر 26 هزار و 223 میلیارد ریال برآورد شده و که پوشش دهنده  9.6 درصد کل درآمد عملیاتی بانکی وبملت است. این بانک با اختصاص دادن 33.4 درصد مجموع درآمد کارمزدی 13 بانک در صدر جدول قرار دارد.

  • درآمد کارمزد پست بانک

پست بانک تنها بانک بورسی که در نتیجه ارائه کارمزد به مشتریان نه تنها سود نکرده بلکه 1096 میلیارد ریال زیان کرده چرا که این بانک کوچک وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در 4 ماه نخست خود از محل ارائه خدمات به مشتریان 3415 میلیارد ریال درآمد داشته و در مقابل برای دادن خدمات بالغ بر 4512 میلیارد ریال هزینه کرده است!

  • درآمد کارمزد بانک سامان

بانک سامان هم که مصمم است سطح درآمد کارمزد خود را با توسعه بانکداری الکترونیکی افزایش دهد، در پایان نخستین ماه تابستان امسال تنها توانسته با ارائه خدمات به مشتریان خود 1547 میلیارد ریال درآمد به دست آورد و 5.9 درصد از درآمد عملیاتی بانک ناشی از خدمات به مشتریان بوده است. سهم این بانک از درآمد کارمزدی بانک‌های مورد گزارش 2 درصد است.

  • درآمد کارمزد موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل در 4 ماهه ابتدای امسال بالغ بر 194 میلیارد ریال درآمد کارمزدی به دست آورده که تنها 8 دهم درصد از درآمد عملیات اعتباری وملل را شامل می‌شود و سهم این موسسه از مجموع درآمد کارمزدی بانک‌های منتخب تنها 2 دهم درصد ارزیابی می‌شود. نکته مهم اینکه موسسه اعتباری ملل بر خلاف دیگر بانک‌ها به دلیل ماهیت اعتباری‌اش فعلا اجازه ارائه خدمات شبیه بانک‌ها و کسب درآمد را ندارد اما در صورت تبدیل شده به بانک، این وضعیت تغییر خواهد کرد و از این حیث وملل را باید مجزا و استثناء دانست.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا